Nitrous Oxide
System
Co to takiego?
Podtlenek Azotu - związek chemiczny znany potocznie jako gaz rozśmieszający, w
silniku jednak ma inne zastosowanie: poprzez dodanie go do komory spalania
zyskujemy dodatkowe konie mechaniczne a co za tym idzie - większe przyspieszenie
!!!
Jak nazwa wskazuje składa się on z tlenu i azotu, w temperaturze jaka panuje w
silniku podtlenek azotu rozkłada się na tlen i azot - tlen potrzebny do spalania
i azot, który ochładza tlen. Jak wiadomo ochłodzony tlen jest lepszy do
spalania.
Poprzez to oddzielenie zyskujemy większą eksplozje w komorze cylindra a wiec
zwiększa się moment obrotowy silnika, to wszystko prowadzi do większej
satysfakcji z jazdy i uzyskania lepszego przyspieszenia na wyższych biegach.
Czy warto zakładać NOS? Dla kogo NOS?
NOS zdecydowanie został przeznaczony dla maniaków przyspieszenia oraz tuningu.
Nos ma na celu wyzyskanie jak największego przyspieszenia w małym czasie, np.
przy rywalizowaniu w wyścigach ulicznych, lub gdy chce się szybko dojechać do
sklepu :)) Przykład zastosowania podtlenku azotu mieliśmy w filmie "szybcy i
wściekli". W przepisach użytkowanie NOSu nie jest zabronione jednak przypuszczam
ze nasi niebiescy koledzy będą doczepiać się do tego rodzaju instalacji.
Eksploatacja
Eksploatacja Nos'u jest droga (przynajmniej narazie) gdyż na rynku polskim jest
garstka firm, które oferują uzupełnianie butli. W firmie US-MOROT uzupełnienie
takiej butli kosztuje 250 zł, pod warunkiem ze instalacja NOS została założona
przez tą firmę (!). Jednorazowe użycie doładowania nie powinno przekroczyć 15
sekund.
Montaż
Zestaw w samochodzie zajmuje niewiele miejsca ... trzeba je jedynie znaleźć na
butle z podtlenkiem. Najlepiej gdy butla znajduje się na tyle blisko silnika,
aby przewód doprowadzający NOS był możliwie jak najkrótszy. Zyskamy przez to
mniejszy odstęp czasowy miedzy uruchomieniem NOSu, a rozpoczęciem podawania
podtlenku azotu do komory spalania. W skład zestawu jaki musi być zainstalowany
w samochodzie wchodzi mały komputer (urządzenie) które kontroluje podawanie
podtlenku i w razie jakichkolwiek problemów odcina dopływ. Przycisk do
uruchamiania Nos'u w standardzie powinien mieć osłonę, gdyż podtlenek może być
podawany tylko wtedy, gdy przepustnica została otwarta maksymalnie. Montaż NOSu
zamyka się w terminie jednego dnia.
Cennik
1345 zł - podstawowa polska instalacja bez butli i bez montażu
2650-7200 zł - importowane kompletne instalacja "mokre"
od 300 zł - montaż (opcjonalnie, ponieważ instalacja nitro są przystosowane do
łatwego, samodzielnego zamontowania)
50 zł / kg gazu - napełnienie butli (najpopularniejsze butle zawierają 4,5 kg
gazu)
|